(27/02/14) - Tijdens de infovergadering van 26/02/14 hebben onze afgevaardigden Marcel Wilmart en Umberto Lisboa Lebeau de autoriteiten van de nieuwe maatschappij EF THI Factory geïnterpelleerd.
Ziehier een korte inhoud:
1. Terbeschikkingstelling
De bundel 541 wordt in de toekomst aangepast aan de nieuwe arbeidsvoorwaarden van THI FACTORY.
Een specifiek contract THI FACTORY zal aan de bediende voorgesteld worden tijdens het interview, dat gepland is rond de maand mei, evenals een simulatie van het loon wordt voorgesteld.
De bediende THI FACTORY die naar de NMBS wil terugkeren, zal binnen een termijn van 6 maanden (met een voorafgaande kennisgeving van 2 maanden) maar kan echter geen aanspraak meer kunnen maken om zijn post terug in te nemen in het personeelskader van zijn standplaats.
Inderdaad, naargelang de situatie zal hij, hetzij op zijn post terugkeren, hetzij overgeplaatst worden naar een andere standplaats of HC ondergebracht worden in zijn depot.
Evenwel kan de Directie B-TECHNICS niet garanderen dat ze in 2015 de pool CTE TGV in FBMZ zal blijven bestaan om de commerciële ritten met TGV materieel te kunnen verzekeren.
Volgens ons is dit onmogelijk te realiseren zonder dat de TGV-werkplaats in Vorst meerdere malen per week de permanentie (3x8) tussenkomt om een CTE ter beschikking te stellen, die de technische proefritten op hoge snelheid A/R naar Wannehain verzekert, zodat Brussel-Zuid het kopstation kan blijven op de verbindingen naar het zuiden van Frankrijk. Die proefritten worden nu verzekerd door Thalys “stand by”.
2. Management
3. Selectieprocedures en -criteria
De bedienden zullen aan volgende criteria moeten beantwoorden:
Kennis GV – Ervaring TGV – Anciënniteit hebben in het kader.
We hebben gevraagd dat de agenten die in THI FACTORY willen stappen, uit de respectieve depots zouden komen (FBMZ – FL – FN).
Die agenten zullen bovendien minimum 3 jaar anciënniteit in het gewenste depot moeten hebben.
Eens dat hij operationeel is, zal de bediende op zeer korte termijn over zijn THI FACTORY materiaal kunnen beschikken (smartphone-tablet met de reglementering – dienst-GSM,….)
Hij zal verplicht het uniform moeten dragen. Financiële tussenkomst krijgen van de nieuwe EF voor het onderhoud.
Hij zal ook diensten van de andere depots kunnen verzekeren (mits lijnkennis van…).
4. Loon
Het basisloon zal steeds onder de verantwoordelijkheid van de NMBS vallen.
De bijkomende premies zoals overuren, zaterdagvergoeding, zondag-vergoeding, kosten van de overnachtingen…, worden niet gewijzigd.
Een derde forfaitaire premie zal ten laste vallen van THI FACTORY. Ze wordt individueel tijdens het interview voorgesteld.
De tegemoetkoming zal berekend worden in functie van de graad, van de vakkennis (per gekende netwerken), waarderingspremies (ca), toelage voor bewezen dienst (flexibiliteit van de agent) die variabel zal zijn in functie van de beschikbaarheid van de agent.
We hebben ook gevraagd of het een toelage of een vergoeding betreft, want fiscaal maakt dat een verschil uit. Men wacht op het antwoord van de overheid.
De afgevaardigden die gemandateerd waren door het Bestendig Comité VSOA/ SLFP en die aanwezig waren op deze vergadering, hebben Mw Valenzuela, Directrice Operaties Thalys, erover ingelicht dat het VSOA moet vertegenwoordigd zijn bij THI FACTORY.
Nog vragen?
Neem contact op met Umberto Lisboa Lebeau: 0473/962810